تیشرت اختصاصی برنامه نویس ها
خرید
اطلاعات بیشتر

چگونه: UX فیلد Search سایت مان را بهبود بخشیم؟

جستجو مانند مکالمه بین کاربر و سیستم است: کاربر اطلاعات مورد نیاز خود را به صورت یک پرس و جو بیان می کند و سیستم پاسخ آن را به عنوان مجموعه ای از نتایج نمایش می دهد. جستجو یک بخش اساسی و یک عنصر مهم برای ساخت یک سایت با محتوای سنگین و زیاد می باشد.

در ادامه مقالات مربوط به UX که بسیار مورد توجه شما دوستان قرار گرفت ،در این مقاله ۵ راه را بررسی می کنیم که می تواند UX (تجربه کاربر) را در بخش جستجوی سایت بهبود بخشد.

۱. قرار دادن کادر جستجو در جایی که کاربران انتظار دارند آن را پیدا کنند

خوب نیست کاربران دنبال بخش جستجوی سایت بگردند فقط به این علت که به راحتی قابل پیدا کردن نیست!

نموداری که در زیر آمده است از یک مطالعه توسط A. Dawn Shaikh و Keisi Lenz گرفته شده است و موقعیت مورد نظر فرم جستجو در سایت را در یک بررسی با حضور ۱۴۲ شرکت کننده نشان می دهد. این مطالعه نشان داد که راحت ترین نقطه برای اکثر کاربران، سمت چپ یا بالا سمت راست صفحه در سایت شماست. (در سایت های ایرانی شاید بتوان این قضیه را برعکس در نظر گرفت).

 

بنابراین، یک جعبه جستجو در قسمت بالا سمت راست یا بالای مرکز طرح خود قرار دهید و مطمئن شوید که کاربران شما آن را در جایی که انتظار می رود پیدا می کنند. در حالت ایده آل، کادر جستجو باید با طراحی کلی وبسایت متناسب باشد، البته زمانی که کاربران به آن نیاز دارند، به اندازه کافی هم قدرتمند باشد.

در همین رابطه :   10 نکته برای طراحی Form های خوب در وب

هر چه محتوای شما بیشتر ، نیاز شما به برجسته کردن کادر جستجو بیشتر. اگر جستجو برای سایت شما ضروری باشد (به عنوان مثال وب سایت شما یک فروشگاه تجارت الکترونیک است)، از کنتراست زیاد استفاده کنید تا زمینه و نماد جستجو از پس زمینه و از عناصر اطراف آن جدا شوند.

جستجو یکی از مهم ترین بخش های سایت eBay است. به کنتراست دکمه جستجو نسبت به بقیه سایت دقت کنید.

۲. استفاده از یک زمینه درست برای فیلد جستجو

فیلد ورودی بیش از حد کوتاه یک اشتباه رایج در بین طراحان وب است. هنگامی که کاربران پرس و جوهای طولانی را تایپ می کنند، فقط یک قسمت از متن در یک زمان قابل مشاهده است و این به معنای قابلیت استفاده (Usability) بد است زیرا کاربران نمی توانند به راحتی آن را بررسی و ویرایش کنند. در حقیقت وقتی که جعبه جستجو دارای تعداد محدودی از کاراکترهای قابل مشاهده است، کاربران مجبور به استفاده از پرس و جو های کوتاه و ناقص هستند، زیرا پرس و جوهای طولانی تر خواندن شان سخت می شود.

اگر فیلدهای ورودی بر اساس ورودی مورد انتظار خود اندازه داشته باشند، هر دو اینها، خواندن و تفسیر را برای کاربران آسان تر می کنند. یک قاعده کلی این است که یک ورودی متن ۲۷ حرفی داشته باشیم (این اندازه ۹۰٪ از پرسش ها را در بر می گیرد).

۳.کاملا روشن کنید کاربران چه چیزهایی را می توانند جستجو کنند

ایده خوبی است که یک پرس و جوی نمونه در زمینه ورودی را وارد کنید تا به کاربران نشان دهد که چه چیزی برای جستجو وجود دارد. HTML5 قرار دادن متن را به عنوان Placeholder (متن محو نمایشی) درون فیلد آسان می کند. اگر کاربر می تواند برای معیارهای متعدد جستجو کند، از الگوی نکته ورودی برای توضیح استفاده کنید (به مثال مثال IMDb زیر مراجعه کنید). اما مطمئن باشید که اشاره خود را فقط به چند کلمه محدود کنید، در غیر اینصورت، زیادی شلوغ خواهد شد.

در همین رابطه :   چالش طراحی UI برای iPhone X: چگونه عناصر پایین صفحه را مرتب نشان دهیم؟

۴. کلیدواژه های ورودی کاربر در فیلد جستجو را بعد از زدن دکمه “جستجو” پاک نکنید

پرس و جو اصلی را نگه دارید. اگر کاربران آنچه را که در اولین تلاششان وارد کرده اند، پیدا نکنند، ممکن است دوباره تلاش کنند با استفاده از یک پرس و جو شبیه آن شانس شان را امتحان کنند. برای اینکه کاربران راحت تر باشند، عبارت اولیه جستجو را در کادر جستجو قرار دهید تا مجددا تمام پرس و جو را تایپ نکنند.

۵. از یک سیستم AUTO-SUGGESTION استفاده کنید

تحقیقاتی که توسط گروه Nielsen Norman انجام شده ،نشان می دهد که کاربران معمولی در نوشتن صحیح و کامل پرس و جو بسیار ضعیف هستند: اگر آنها در اولین تلاش موفق نشوند، در جستجو های بعدی به ندرت موفق می شوند. با این حال، می توانید با استفاده از یک مکانیزم پیشنهاد نتایج خودکار، این وضعیت را بهبود بخشید. نمایش خودکار نتایج پیشنهادی، کاربران را قادر می سازد تا پرس و جو درست را که شاید خودشان دقیق نمی دانند چه می تواند باشد، پیدا کنند. وقتی این مکانیزم به خوبی کار کند، به کاربران کمک می کند تا پرس و جوهای بهتر و دقیق تری پیدا و استفاده کنند. در اینجا چند مورد برای زمانی که می خواهید از Auto Suggestion در سایت خود استفاده کنید، وجود دارد:

  • اطمینان حاصل کنید که پیشنهادات خودکار مفید هستند. پیشنهادات نادرست  می تواند کاربران را گمراه و منحرف کند. بنابراین برای بهبود این روش، از تصحیح املایی، تشخیص کلمات ریشه و کامل کننده متن استفاده کنید.
  • این مکانیزم را به راحتی در اختیار کاربر بگذارید.مثلا وقتی کاراکتر سوم را تایپ کرد به کار بیافتد.با این کار نیاز نیست کاربر حروف زیادی تایپ کند.
  • کمتر از ۱۰ نتیجه پیشنهادی را نمایش دهید (بدون اسکرول بار) تا کاربر با هجمه اطلاعات روبرو نشود. به کاربران اجازه دهید بین نتایج با کیبورد جا به جا شوند.
  • بین اطلاعاتی که کاربر تایپ کرده است و اطلاعات پیشنهادی سیستم، تفاوت ایجاد کنید (مثلا مقدار تایپ شده توسط کاربر با زخامت معمولی باشد و بخش تکمیل شده توسط سیستم زخیم تر باشد).
در همین رابطه :   30 نکته طراحی رابط کاربری بهتر (UX) به همراه مثال

جستجوی گوگل این الگوی جستجو را به حد اعلا رسانده است.

در پایان

جستجو یک عنصر مهم برای ساخت یک سایت سودآور است. کاربران در هنگام یافتن و یادگیری در مورد چیزها دوست دارند سریعا به چیزی که می خواهند برسند و به طور معمول قضاوت های بسیار سریع درباره ارزش سایت را بر اساس کیفیت یک یا دو مجموعه نتایج جستجو انجام می دهند. یک سیستم جستجوی عالی باید به کاربران کمک کند تا به سرعت و به آسانی نتایج مورد نیازشان را پیدا کنند.

منبع

دسته بندی : UX/UI

یک نظر

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

More in فونت
فونت های حرفه ای رایگان ۲۰۱۲

اکنون داریم به نیمه سال نزدیک می شویم و به احتمال زیاد شما دنبال فونت های جدید و زیبا می...

Close